Mit Samfundsfag


Åbn undermenuer...

1.4: De fire innovationsparadigmer

Kellogg's

Kellogg’s blev etableret i 1906 af Will Keith Kellogg, som sammen med sin bror Dr. John Harvey Kellogg opfandt cornflakes i 1894. Cornflakes som oprindeligt skulle være et sundt morgenmads alternativ til Dr. John Harvey Kelloggs patienter på helsesanatoriet, hvor begge brødrene arbejde. Men i takt med at efterspørgslen steg åbnede Will Keith Kellogg The Battle Creek Toasted Corn Flake Company – i dag kendt som The Kellogg Company – i byen Battle Creek i Michigan i USA. Salget startede på 33 pakker om dagen og steg hurtigt til 2900 pakker dagligt og i 1909 solgte Kellogg’s 1 million pakker årligt.

I dag er Kellogg’s en global virksomhed, som producerer mere end 40 forskellige slags morgenmadsprodukter på fabrikker i 18 lande på 6 kontinenter. Produkterne sælges i mere end 180 lande og i alt har Kellogg’s i dag 25.000 ansatte på verdensplan. Kellogg’s har i alle årene siden 1906 været et af de førende morgenmadsprodukter inden for Ready-to-eat, hvilket hænger sammen med den brandanerkendelse, som virksomheden har. Et brand som bygger på originalitet og kvalitet.

Kellogg’s forsøger at efterkomme forbrugernes ønsker ved at udvikle produkter, der retter fokus på familiers og især børns sundhed og ernæring, hvilket er kommet i højsædet i takt med den stigende fedmeepidemi rundt omkring i verden.

Kilde: www.kellogs.com

Arbejdsspørgsmål

  1. Forklar begrebet brand.
  2. Undersøg hvad der kendetegner Kellogg’s kunder.
  3. Diskutér hvorfor Kellogg’s brand fremstår stærkt.
  4. Diskutér hvorfor Kellogg’s er et tegn på strategisk innovation.
  5. Hvordan ville du anvende brugerdrevet innovation, hvis du var strategisk produktudvikler hos Kellogg’s.
  6. Diskutér hvilken innovationsform og innovationstype, der er tale om.