Mit Samfundsfag


Åbn undermenuer...

Opgave: Below-the-line og JBS

  • Definér begrebet below-the-line
  • Udfyld nedenstående skema

  • Under EM-finalen (2016) i fodbold udgik den portugisiske fodboldspiller Cristiano Ronaldo tidligt i kampen, og han måtte dermed ses det meste af finale fra sidelinjen. Det betød dog ikke, at Ronaldo ikke løb med opmærksomheden. Som bekendt løb Portugal med sejren, og Cristiano Ronaldo kunne sammen med resten af det portugisiske hold bryde ud i jubel. I den forbindelse valgte Ronaldo at smide trøjen, hvorved man kunne se, at han havde valgte et par underbukser fra den danske virksomhed JBS med skriften CR7. JBS har siden 2013 samarbejdet med Ronaldo, hvor de producerer underbukser og strømper i fodboldspillerens navn. Dagen efter kunne salg- og marketingschefen Nikolaj Hartung fra JBS da også berette, at det havde haft en positiv effekt på deres salg i webshoppen.

    • Definér begrebet ambush marketing.
    • Diskutér, om der er tale om situationen med Cristiano Ronaldo er et udtryk for ambush marketing.

  • Diskutér, hvilke fordele og ulemper der er forbundet med at anvende kendte personer i reklamer. Tag udgangspunkt i samarbejdet mellem Ronaldo og JBS.