Mit Samfundsfag


Åbn undermenuer...

Fremtidens museum

Tagterrasse, café og shop med smuk brugskunst af blivende værdi. Det er det første, der møder os, da vi træder indenfor i Kongernes Jelling.

Den smukke, nye museumsbygning er bygget med danske materialer som eg og granit – et bevidst valg, fortæller overinspektør Hans Ole Matthiesen: ”det var vigtigt for os, at arkitekterne bag bygningen var med i strategien for det nye Kongernes Jelling – og en del af den strategi er, at alt, hvad vi omgiver os med og sælger i butikken er af dansk oprindelse – alt andet ville være forkert i forhold til den historie, vi gerne vil fortælle om stedet, danskerne og vores fælles historie”.  Bygningen er også placeret smukt inden for det område, hvor gravhøjene ligger og som i vikingetiden var indhegnet.

”Vi rider med på den internationale New Nordic  - bølge”, siger Hans Ole. ”Vikingerne er cool og vi har en historie at fortælle, der kobler fortiden med nutiden”.

”Før i tiden kom man på museum  og læste lange, lange beskrivelser af genstande og konger  - det hele var sat op som en lineær ”time line”. Du kender det selv; ting, der ligger i montre med en lille seddel på og en rundviser, der starter i den ene ende af udstillingen og guider dig gennem heeeeeeele historien – det er der ikke meget ”historiens vingesus” over”, siger overinspektøren.

Resultatet af den klassiske måde, at opbygge et museum på, var også faldende besøgstal og gæster, der ikke kom igen.

Heldigt nok for museet iværksatte staten et projekt til medarbejderudvikling inden for statens museer. Hans Ole tænkte, at medarbejderudvikling var lig med forretningsudvikling. Så han sendte medarbejderne ud i verden – ud at se andre museer, museumshops og caféer. ”En af vores medarbejdere kom hjem efter en inspirationstur og ville ændre på hvordan vores museumsbutik var indrettet – det fik hun selvfølgelig lov til – og hvad skete der? Vi oplevede et mersalg i butikken til trods for faldende besøgstal! – Se, det er da konkret udvikling af museet!”, fortæller Hans Ole. Så strategien for museumsbutikken blev lavet om – fra at sælge det samme som alle de andre museumsbutikker, til at sælge dansk brugskunst og smykker og andre varer ”med blivende værdi”, som Hans Ole kalder det. ”Det skal være noget, folk gerne vil have med hjem og se på resten af livet – for eksempel en flot plakat i grafisk design, der passer ind i New Nordic-bølgen”, forklarer han. Og så skal museumsbutikkens varer allesammen have relation til museets tema: vikingetiden.

”Vi har også arbejdet meget med prissætning”, siger Hans Ole. ”Det er jo gratis at komme ind, så det ville være en god indtægt for museet, hvis gæsterne havde lyst til at købe det, vi udbyder i butikken. Vi har simpelthen gjort det, at vi har sat en pris på en vare – fx 55 kroner – i en periode og så set, hvor mange af dem, der blev solgt. Så satte vi prisen ned – og så hvor mange, der så blev solgt. Det gjorde vi med mange af varerne over en periode for at finde den rette pris. Det er egentlig bare priselasticitet i praksis”, forklarer han.

Men det var ikke det eneste, der blev lavet om efter medarbejdernes inspirationsture rundt om i verden. Kongernes Jelling begyndte at arbejde med deres kommunikation – ny hjemmeside, kobling til UNESCO verdensarvs hjemmeside, og ikke mindst Facebook. ”Vi har sådan et verdenskort i butikken, der er lavet som et stort skrabelod – her kan gæsterne skrabe deres land fri og tage en selfie. Hvis vi hører nogle gæster tale japansk eller fransk, så spørger vi dem om de ikke kunne tænke sig at skrabe deres land fri. Det giver SÅ mange likes på Facebook fra hele verden – det er den bedste og billigste markedsføring af museet, vi kan få”, siger Hans Ole.

Men det er jo ikke nok at have en fed hjemmeside og en flot museumsbutik for at skabe værdi for gæsterne – når det nu er selve udstillingen og områderne med gravhøjene, museet skal formidle.
Så hvordan laver man fortiden sexet? Hvad skal der til for at du, din forældre, krydstogtsgæsterne fra Fredericia og en japaner har lyst til at komme til Kongernes Jelling – og gerne komme igen?

Gæsternes museum

Hans Ole valgte at fokusere på, hvilken oplevelse, gæsterne på museet skulle have når de kom her. Det betød at museet begyndte at indsamle viden fra gæsterne om, hvad de havde fået med fra besøget – og hvad de kunne ønske sig if remtiden, for at de skulle have lyst til at komme igen. ”Metoden var egentlig super simpel”, fortæller Hans Ole. ”En kop kaffe koster 0,75 øre at lave – med det hele!”, siger han. ”Derfor tænkte vi: hvorfor ikke tilbyde kunderne en gratis kop kaffe og stikke dem en Ipad med et spørgeskema på – så kunne de sidde i caféen og give os inputs – og det kostede os næsten ingenting. Kunderne blev galde, vi fik inputs om fremtidens museum – og så solgte vi lige et stykke kage ekstra i caféen. Win-win-win”.

Resultatet er et museum, der er i konstant bevægelse – der sker hele tiden udviklinger baseret på brugernes feedback.

Pine and Gilmore’s fire oplevelsesdimensioner

På baggrund af undersøgelserne fandt museet ud af, at det vigtigste for gæsterne var, at der var en historie at fortælle, når man kom hjem. Det betød, at Hans ole og hans medarbejdere måtte gentænke den måde, museet formidlede udstillingen på – for fortalte museet en god historie, som folk kunne huske?

”Vi fandt tre STORE historier, vi gerne ville fortælle gæsterne – og på en måde, så de kunne genfortælle den, når de kom hjem. Så vi fandt de tre historier – eller temaer: 1. vikingetiden, 2. trosskiftet og 3. Harald Blåtand. Og så gik vi ellers i gang med at lave hele udstillingen om”, fortæller Hans Ole.
Udstillingen er bygget op omkring en rød tråd – eller rettere: en orange. Hver gang man møder noget orange i museet betyder det, at man kan vælge at gøre udstillingen interaktiv. Tryk på en knap og kortet bliver levende, drej på en knap og du kan gå frem eller tilbage i tiden. Hiv i en mikrofon og du kan lytte til en saga eller en fortælling om vikingernes fejder.

Andre steder kan man træde op i et vikingeskib og se film om vikingernes togter ”idéen er at gøre historien levende”, siger Hans Ole. ”Det er vigtigt for os, at lille Karl Emil har lyst til at vise museet til sin bedstefar og vi kan se, at folk bliver mere aktive sammen og at de snakker mere sammen i udstillingen”.

Den nye fortælling

Den helt nye fortælling om Kongerne Jelling er, at museet skaber events. Gerne i samarbejde med andre virksomheder og museer. 1952, 2010 og 2017. De tre år blev der udgivet Anders And blad med Kongernes Jelling som tema. ”Vi har lavet en konkurrence hvor man kan vinde et specialudgave af et Anders And Blad med Kongerne Jelling. Bladet kan ikke købes i butikkerne, men kan kun vindes her på museet i den kommende weekend. Vi forventer en kø så lang udenfor af børn og bedsteforældre og passionerede Anders And-samlere”, siger Hans Ole begejstret.

Det er et led i den nye indtægtsstrategi. Når man ikke tager entré, skal der tjenes penge på en anden måde – og helst på en måde, der også skaber værdi for kunderne.

Så den nye indtægtsstrategi er blandt andet samarbejder med Disney, men også med Lego Land – om at have et tog fra Lego Land til Kongerne Jelling. Og der planlægges også et samarbejde med de to hollandskejede campingpladser tæt på museet. Desuden laver museet selvfølgelig rundvisninger mod betaling – igen har museet valgt at lægge sin pris lidt lavere end andre museer. Særligt for skoler og gymnasier. Her laver museet workshopdage. Blandt andet laver de en matematik/historie-dag for et gymnasium, hvor alle eleverne kommer ud og løser opgaver i samarbejde med museet. Musset tjener selvfølgelig også penge på sin café og sin butik. Men der er også indtægter ved at leje foredragssalen ud. ”mange virksomheder elsker at anvende vores foredragssal – fordi vi jo har gratis entré og deres gæster så kan få den der ekstra oplevelse, når de er til møde”, siger Hans Ole. Desuden deltager museet i andre museers udvikling og får indtjening ved de honorarer, de andre museer betaler for at ”leje” en af Kongernes Jelling-medarbejderne.

Hans Ole slutter af med at fortælle, at han arbejder målrettet på at styrke samarbejdet med UNESCO – Kongerne Jelling er jo en del af kulturarven og det er derfor vigtigt at turister ved det, når de kommer til Jylland. Han peger på, at museet har lavet en strategisk alliance med de to andre kulturarvs-sites i Jylland: Vadehavet og Brødremenigheden i Christiansfeld.

http://www.visitdenmark.dk/da/danmark/danske-attraktioner-paa-unescos-verdensarvliste

”Vi arbejder på, at gøre det nemt for fx den japanske éndagsturist fra krydstogtskibene i Fredericia at tage en rundtur til de tre kulturarvs-sites”, fortæller Hans Ole. Hans Ole slutter af med at sige: ”Vi er hele tiden på udkig efter nye muligheder for at udvikle museet – og for at skabe indtjening til museet- Og så er vi ikke engang gået rigtigt i gang med at udnytte potentialet i hele det område, museet er en del af: gravhøjene og de fortællinger og oplevelser, der ligger lige her udenfor!”