Åbn undermenuer...

8.1: Hvad er motivation?

De fleste af os kender den tv-reklame, hvor en medarbejder har vundet i lotteriet og med det samme går ind og siger sit job op hos den håbløse chef.

Der er rigtig mange mennesker, der drømmer om et andet job, end det de lige netop er ansat i. Hvor meget energi tror du disse mennesker lægger i deres job? De fleste lægger lige nøjagtig så meget energi i jobbet, så de ikke risikerer at blive fyret. Og selvom de kigger sig om efter et andet job, kan det i krisetider godt tage lang tid Andre accepterer, at de bare ikke er tilfredse med deres arbejde og så lægger de måske det meste af deres engagement og kreativitet uden for jobbet.

Tænk hvis alle dine medarbejdere havde deres drømmejob? Tænk hvilke ressourcer og energi der ville blive lagt i jobbet til glæde for den enkelte, for kollegaerne og arbejdsklimaet og i sidste ende for virksomhedens bundlinje.

Den gode nyhed er, at det ikke behøver at være uopnåeligt for virksomheden at skabe drømmejobs. En virksomhedsejer, som i mange år havde ledet sin virksomhed ud fra filosofien mente, at man må tage det sure med det søde. Altså var alle nødt til at acceptere at have nogle møgopgaver for at kunne arbejde med de opgaver, de brændte allermest for. Og hvad skete der?

Alle medarbejdere var jævnt utilfredse, for møgopgaverne kom til at fylde uforholdsmæssigt meget og overskygge glæden ved de gode og de spændende opgaver. Virksomhedsejeren kunne på et tidspunkt godt selv mærke, at han heller ikke selv syntes, at det var så sjovt at gå på arbejdet mere.

Så han besluttede sig for et eksperiment. Først bad han alle medarbejderne skrive alle de opgaver op, som de i dag beskæftigede sig med. En opgave på hver seddel. Dernæst bad han alle medarbejderne tage sedler med de opgaver, som de allerhelst ville beskæftige sig med.

Derefter tog han en samtale med hver enkelt medarbejder for at drøfte deres valg. I enkelte tilfælde skulle der måske lidt oplæring til. Det viste sig, at der var et par enkelte medarbejdere, som faktisk ikke havde lyst til nogle af opgaverne, selv om de kunne vælge frit.

Der fandt man en god løsning uden for firmaet. De fleste medarbejdere kunne faktisk godt komme til at beskæftige sig med lige de opgaver, de brændte allermest for. Tilbage blev et mindre antal sedler med opgaver, som ingen i firmaet ville vælge frivilligt. Virksomhedsejeren fandt ud af, at disse opgaver godt kunne løses på anden måde; dels ved at lægge nogle af opgaverne ud af firmaet, dels ved at ansætte nogle medarbejdere, som gerne ville løse lige netop disse opgaver. Og endelig kunne nogle af opgaverne bortfalde ved at ændre arbejdsgangene.

Eksperimentet blev en succes. Effektiviteten og arbejdsglæden steg i virksomheden og virksomhedens resultater blev klart forbedrede.

Som leder skal du derfor overveje følgende: Tænk hvis medarbejderne i din virksomhed vandt i Lotto - ville de så sige deres job op? Og kunne flere af medarbejderne komme til at sidde i deres drømmejob i virksomheden?

På basis af og med tilladelse fra: Susanne Teglkamp: ”Tænk hvis dine medarbejdere vandt i lotto!”, 30. 07. 09, Lederforeningen.

Arbejdsspørgsmål

  • Overvej hvilke fordele og hvilke ulemper, der vil være ved at skabe drømmejobs på denne måde i din virksomhed – hvad har du at vinde og hvad har du at tabe?