Mit Samfundsfag


Åbn undermenuer...

3.11: Virksomhedens vækstmuligheder

Hotel Guldsmeden

”The special brand of laid-back luxury found at the 4-star Axel Hotel Guldsmeden, opened in 2007, was key to our listing on the prestigious Condé Nast Traveller Hot List of 2008, listing the worlds´ 65 top new hotels.

The 129 beautiful and unique rooms are all different, and furnished in our own Balinese-inspired style - all have four-poster beds, and some have bathtubs or balconies. All rooms have flat screen TVs, dvd player and internet, and all products, furnishings and services are organic and/or fair-trade.

Guldsmedens luxurious spa includes a sauna, cold and hot tubs, steam bath with essential oils and a relaxation area. All spa products are organic”.

Ovenstående er et citat fra Hotel Guldsmedens hjemmeside. Hotel Guldsmeden er en kæde af fire og femstjernede upper middle to high range hoteller med hoteller Danmark, Norge, Sverige, Bali og Sydfrankrig. Stilen er som citatet viser laid back og certificeret økologisk. Kæden ejes af Sandra Weinert og hendes mand. De har selv bygget hotelkæden op fra bunden, og det hele startede i 1999 med et lille hotel i Guldsmedgade i hjertet af Århus.

Sandra Weinert er en passioneret entreprenant kvinde, der elsker værtinderollen og de daglige udfordringer, der ligger i at drive hotel. At se noget vokse er en del af passionen. Som hun siger: ”Der var ingen, der havde troet, at vi skulle ende med at være en kæde. Men kunderne kan lide konceptet og rigtig mange kommer igen og igen. De siger at hér får man rigtigt meget for pengene”. Går man en tur gennem hotellet er det tydeligt, at her er lagt meget energi i indretningen. Der er fine, udskårne træskulpturer fra Bali, håndknyttede kelimtæpper, statementlamper i bambus - ikke det sædvanlige standardiserede interiør man ser på andre hotelkæder i sammen prisleje. Denne fokus på detaljen går igen når man træder ind på værelset – her er der smukt udskårne sengegærder, sengetøj i egyptisk bomuld og sågar økologiske produkter med eget logo lavet i samarbejde med Ellen Fisker på hylderne i badeværelset.

Det er dyrt at drive sådan et hotel, fortæller Sandra: ”men vi KAN ikke andet – det ligger så dybt i os at være gæstfrie og at give den bedste service, at det bliver lidt dyrere for os at drive hoteller end det gør for de andre store kæder”. Men at det er det værd og at værdierne skaber vækst er åbningen af det nyeste hotel i Oslo et bevis på.

Men hvordan får man booket sine hoteller op? Hvordan fanger man kunderne opmærksomhed? Sandra fortæller, at langt de fleste hotelgæster booker igennem internetsider som hotels.com og tripadvisor. Det er nemt at sammenligne hoteller og at finde ledige værelser – selvom man sidder i Shanghai. På hotels.com kan man for eksempel indsætte søgekriterier som ”København City”, ”Tivoli” og ”5 stjerner”. Så kommer der en liste ud med de bedste matches – nemt og overskueligt.

”Mange gæster kommer aldrig ind forbi hotellerne egne hjemmesider”, forklarer Sandra, ” det er en skam, for vi opererer faktisk med en billigere pris, hvis du booker direkte over vores hjemmeside. Det er der rigtig mange hoteller, der gør”. Sandra uddyber; ”søgemaskiner som hotels.com og tripadvisor sætter nærmest prisen for hvad et hotelværelse kan koste. Det er fordi søgemaskinerne giver en meget objektiv sammenligning på faste parametre, man regner med er vigtige for kunden. Det, man lige glemmer, er at gæster også ser efter andre ting - stemning og personlig service og hotellets værdigrundlag.”

Vi beder Sandra om at uddybe hvordan søgemaskinerne kan sætte prisen på hotelværelser. ”Det kan de, fordi de kræver 20 % i kommission af hotellerne for at være booking agent for os. Det gælder for alle hoteller. Det betyder, at vi må sænke vores forventninger til enten profit, fordi vi jo får højere omkostninger, eller vi må hæve prisen – med risiko for at miste kunder til et hotel ved siden af, der ”bonner ud” på de samme søgeparametre som os.” Så godt nok får man solgt mange værelser via samarbejdet med hotels.com og tripadvisor – også til en potentiel gæst fra Shanghai – men det har sine omkostninger for hotellerne.

Sandra har derfor taget skeen i den anden hånd og gør op med det nærmest tvungne samarbejde med hotelsøgemaskinerne. På Hotel Guldsmedens hjemmeside står der nu højt og tydeligt, at det altid er billigere at booke hotellet via hotellets egen hjemmeside. ”Vores næste projekt er at lave vores egen søgemaskine – kun for økologiske og Green Globe-certificerede hoteller på verdensplan. Vi er sikre på, der er et kundegrundlag derude. Både hvad angår gæster og hvad angår hoteller, der gerne vil samarbejde med os på vores hjemmeside. Vi vil også være en mere attraktiv samarbejdspartner end hotels.com og tripadvisor, da vi kun vil tage 10 % i kommission af hotellerne”. 

Læsespørgsmål til virksomhedens vækstmuligheder

  1. Forklar forskellen på intern og ekstern vækst
  2. Forklar begrebet joint venture
  3. Forklar fordelene og ulemperne ved joint venture
  4. Forklar begrebet strategisk alliance
  5. Forklar fordelene og ulemperne ved en strategisk alliance
  6. Forklar forskellen på en fusion og et takeover
  7. Forklar forskellen på den sorte ridder og den hvide ridder ved et takeover.
  8. Forklar årsager til, at virksomheden kan blive et takeover target
  9. Forklar forskellen på forlæns og baglæns integration
  10. Forklar begrebet horisontal integration
  11. Forklar begrebet lateral integration
  12. Forklar begrebet diversifikation

Arbejdsspørgsmål - Hotel Guldsmeden

  1. Hvilken form for vækststrategi er der tale om, når hoteller sælger værelser gennem hotels.com og tripadvisor?
  2. Hvad er de generelle fordele og ulemper for hotellerne ved denne vækststrategi?
  3. Undersøg hvilke fordele og ulemper, der har været for Hotel Guldsmeden at samarbejde med hotels.com og tripadvisor.
  4. Hvilke nye tiltag har Hotel Guldsmeden gjort for at skabe vækst?

Arbejdsspørgsmål - Ansoffs vækstmatrice

Materiale:

  1. Redegør for Ansoffs vækstmatrice? Kom i den forbindelse ind på risikoen ved de forskellige vækststrategier.
  2. Analysér Tiger ud fra Ansoffs vækstmatrice?
  3. Diskutér Tigers ”spredehaglsstrategi”?

Arbejdsspørgsmål - Tiger

Se interviewet med Lennart Lajboschitz (interview: Tiger-kæden indtager verden. TV2 Lorry. 12.10.2012) og læs åbningens casen om Flying Tiger Copenhagen.  Mens I ser klippet, skal I

  1. Udforme en SWOT-analyse for Flying Tiger Copenhagen
  2. Undersøg Flying Tiger Copenhagens vækstpotentiale ud fra Ansoffs vækstmatrice.

Arbejdsspørgsmål - Virksomhedens vækstmuligheder

Materiale:

  • Disney snupper Star Wars. JP 01.11.12
  1. Redegør for forskellen ved intern og ekstern vækst?
  2. Redegør for de forskellige integrationsformer?
  3. Analysér hvilken vækst- og integrationsform der er tale om, når Disney snupper Star Wars? 4. Diskutér hvilke fordele og ulemper for de to virksomheder?